Програми для загальноосвітніх навчальних закладів для 5-9 кл. затверджені наказів Міністерства освіти і науки України № 52 від 13 січня 2017 р. і № 201 від 10 лютого 2017 р.

 

Інтегрований курс історії (Всесвітня історія. Історія України) для 6 класу є першим систематичним курсом історії в середній школі. Його особливостями є, по-перше, інтегрований характер – давня історія України вивчається як складова всесвітньої історії; по-друге, вивчення історичного матеріалу здійснюється в широких хронологічних межах: від появи первісних людей до падіння Західної Римської імперії.

Головними завданнями курсу є:

а) сформувати в учнів /учениць розуміння цивілізаційної значущості стародавнього періоду в історії України, Європи та світу в цілому, античної цивілізації як основи для подальшого розвитку європейських суспільств; б) сприяти формуванню засобами історії низки загальних (уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентність, обізнаність у сфері культури тощо) і предметних (хронологічна, просторова, інформаційна тощо) компетентностей через актуалізацію змістових ліній (або їх елементів): сталого розвитку (з розумінням залежності людини і суспільств від природного середовища), громадянської відповідальності, культурної самосвідомості, життя в інформаційному середовищі, моральних цінностей;

в) розвивати пізнавальний інтерес учнів /учениць до минулого через створення умов для активної взаємодії між вчителем /учителькою і учнями /учениця, виконання учнями /ученицями  творчих практичних завдань.

Структура курсу:

Вступ. КОЛИ І ЯК РОЗПОЧАЛАСЯ ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА

Розділ 1. ПЕРВІСНІ СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ

Розділ 2. СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ

Розділ 3. АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ

Розділ 4. ВИТОКИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТА ІНШИХ СУЧАСНИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

(Інтегрований курс)

6 клас (70 год)

 

№ з/п

Тема уроку

Дата

Вступ. КОЛИ І ЯК РОЗПОЧАЛАСЯ ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА

1

Предмет і завдання історії. Як працювати з підручником інтегрованого курсу історії

 

 

2

Періодизації історії людства (антропологічна, археологічна, історична).

 

 

3

Практичне заняття: Лічба часу в історії стародавнього світу [завдання: встановити особливості літочислення до нашої ери (з допомогою шкали часу); збудувати та зіставити археологічну й історичну часові шкали; визначити (за датою), до якого періоду належить подія (з допомогою археологічної та історичної часових шкал)].

 

 

Розділ 1. ПЕРВІСНІ СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ

4

Природні умови та спосіб життя первісних людей

 

5

Суспільна організація, світорозуміння і мораль первісних людей.

 

6

Як працюють археологи. Основні стоянки і пам’ятки первісних людей на території України.

Практична робота: позначити на контурній карті стоянки первісних людей на теренах України (Королеве (Закарпаття), Мізин (Чернігівщина), Кирилівка (м. Київ), Межиріч (Черкащина), Киїк-Коба (Крим) та ін

 

7

Трипільська археологічна культура. Практична робота: позначити на контурній карті межі поширення і протоміста трипільської культури

 

8

Практичне заняття: Способи життя первісних людей. Описати спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів) на основі археологічних речових джерел.

 

9

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

Розділ 2. СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ

10

Що в історії називають цивілізацією.

 

11

Цивілізація долини Нілу. Природно-географічні умови розвитку давньоєгипетської цивілізації.

Практична робота: позначення на контурній карті річку Ніл, розташування Мемфісу,

 

12

Повсякдення й господарське життя. Організація суспільства і влади в Давньому Єгипті.

 

 

13

Писемність і мистецтво. Будівництво пірамід.

 

14

Міфологія  та релігія Давнього Єгипту.

 

15

Практичне заняття: повідомлення про повсякденне життя представників різних верств у стародавньому суспільстві

 

16

Узагальнення.   Тематичне оцінювання.

 

17

Цивілізації Дворіччя. Природно-географічні умови розвитку Шумеру та Вавилону. Повсякдення і господарське життя. Практична робота:  позначити на контурній карті річки Тигр і Євфрат, розташування Шумеру, Вавилону, Карфагену, Єрусалиму, територіальні межі давніх цивілізацій Азії та Африки;

 

 

 

18

Організація суспільства і влади у містах-державах і царствах Дворіччя.

 

19

Закони Хаммурапі.

Практична робота: оцінити (на основі витягів із Книги мертвих, законів Хаммурапі) правове становище населення в давніх державах Північної Африки, Передньої та Центральної Азії;

 

20

Міфологія, писемність і мистецтва. Епос про Гільгамеша.

 

21

Фінікія. Природно-географічні умови розвитку. Повсякдення й господарське життя. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт.

 

22

Ізраїльсько-Юдейське царство: організація влади й суспільства. Єрусалим.Біблія як історичне джерело.

 

23

Практична робота: зіставлення умов розвитку й характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту, з одного боку, і Передньої та Центральної Азії, з іншого

 

24

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

Розділ 3. АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ

25

Періодизація історії давніх Греції та Риму.Природно-географічні умови Балканського півострова.

Практична робота: позначення на контурній карті Балканський і Апеннінський півострови, античні грецькі поселення (Мікени, Афіни, Спарта)

 

26

Археологічне відкриття Мінойської й Ахейської палацових цивілізацій.

    

27

Давньогрецьке суспільство. Афіни. Практична робота: позначення на контурній карті кордони Афін

 

28

Давньогрецьке суспільство. Спарта. Практична робота: позначення на контурній карті кордони Спарти

 

29

Сім’я, освіта та виховання афінян і спартанців

 

30

Практичне заняття:: зіставлення суспільний устрій Афін і Спарти, повсякденне життя населення цих міст

 

 

31

Греко-перські війни. Практична робота: позначення на контурній карті кордони Боспорського царства, Перської держави Спарту

 

32

Утвердження демократії в Афінах за Перикла.

 

33

Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції.

 

34

Грецька релігія та міфологія. Античні олімпійські ігри.

Практична робота: укласти програму античних Олімпійських ігор або мандрівки з оглядом пам’яток культури давніх Греції та Риму

 

35

Підкорення Греції Філіпом II.

 

36

Александр Македонський. Практична робота: позначення на контурній карті Східний похід Александра Македонського

 

37

Елліністичні держави.

Практична робота: позначення на контурній карті кордони держави Александра Македонського, Римської держави часів принципату Октавіана Августа, Александрію, Рим, Константинополь (Візантій)

 

38

Культура елліністичної доби.

 

39

Узагальнення. Тематичне оцінювання.

 

40

Велика грецька колонізація. Практична робота: позначення на контурній карті напрямки Великої грецької колонізації,

 

41

Заснування античних грецьких поселень на території України (у Північному Причорномор’ї).

Практична робота: позначення на контурній карті Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес

 

42

Суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України.

 

43

Взаємини греків і місцевого населення. Кіммерійці, скіфи, сармати, готи, гуни. Практична робота: позначення на контурній карті Великого переселення народів

 

44

Практичне заняття.

Практична робота: характеристика способу життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я (за доступними текстовими джерелами) і скіфських племен (за книгою «Мельпомена» з Геродотової «Історії в дев’яти книгах»)

 

45

Узагальнення. Тематичне оцінювання.

   

46

Природно-географічні умови Апеннінського півострова. Виникнення міста Рима.

Практична робота: позначення на контурній карті Рим

 

47

Римська республіка в V–І ст. до н.е.: соціальний устрій та організація влади.

Практична робота: порівняти правове становище різних груп громадян, а також громадян і негромадян у Стародавньому Римі

 

48

Військова експансія Риму

 

49

Диктатура Цезаря.

 

50

Римська імперія. Октавіан Август Практична робота: позначення на контурній карті кордони Римської держави часів принципату Октавіана Августа

 

51

Практичне заняття: формулювання життєвої позиції  історичного персонажа на основі висловів з його творів (на вибір учителя).

 

52

Пантеон римських богів. Римське право. Мистецтво Давнього Риму.

 

53

Узагальнення. Тематичне оцінювання.

 

54

Кризові явища в Римській імперії.

 

55

Виникнення і поширення християнства. Перетворення християнства на офіційну релігію Римської імперії.

 

56

Розпад Римської імперії. Велике переселення народів. Падіння Західної Римської імперії.

 

57

Походження (витоки) слов’янських народів.Природно-географічні умови історичної прабатьківщини слов’ян.

 

 

58

Суспільне та господарське життя і духовний світ.

 

59

Передумови розселення слов’ян. Розвиток слов’янських племен у процесі розселення.Анти і склавини на теренах України Практична робота: позначення на контурній карті прабатьківщину слов’ян і напрямки їх розселення, територіальні межі союзів антів і склавинів

 

60

Узагальнення. Тематичне оцінювання.

 

Розділ 4. ВИТОКИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТА ІНШИХ СУЧАСНИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ

61

Причини зникнення стародавніх цивілізацій. Сучасні цивілізації на мапі світу. Головні ознаки європейської цивілізації та її історичне підґрунтя

 

62

Практичне заняття: добрати інформацію про правила і переконання, а також елементи побутової культури запозичені українцями в давніх греків і римлян

 

63-64

Китайська цивілізація

 

65

66

Індійська цивілізація

   

66

67

Ісламська цивілізація

 

68

Цивілізаційні взаємодії

Практична робота:зіставлення господарства, суспільного життя й культури населення давніх Греції та Риму, з одного боку, й Індії та Китаю, з іншого.

 

69

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

70

Узагальнення до курсу