Пропедевтичний курс «Вступ до історії» (35 годин)

5 клас

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів для 5-9 кл. затверджені наказів Міністерства освіти і науки України № 52 від 13 січня 2017 р. і № 201 від 10 лютого 2017 р.

 

Курс історії в 5 класі має пропедевтичний (вступний) характер. Головними завданнями курсу є:

а) формування уявлень і початкових знань учнів про історію як галузь людських знань, як науку, що має свій предмет вивчення і свої методи дослідження;

б) розвиток у школярів/школярок інтересу до предмета та мотивації до його вивчення як передумови до формування низки загальних (уміння вчитися впродовж життя, обізнаність і самовираження у сфері культури тощо) і предметних (хронологічна, просторова, інформаційна тощо) компетентностей;   в) формування первинних уявлень про структуру і зміст історії України як передумови до реалізації засобами навчання наскрізних, міжпредметних і предметних змістових ліній (громадянська відповідальність, культурна свідомість тощо). Програма надає вчителеві широкі можливості для самостійного наповнення навчальної роботи змістом відповідно до національного та локального вимірів, залишає простір для самостійних дій щодо форм і методів навчальної роботи. За потреби вчитель /учителька може змінити порядок розділів програми, використовувати як пряму, так і зворотну хронологію, планувати вивчення інших (не тільки визначених у програмі) історичних осіб, подій, пам’яток з акцентом на історії України. 

 

Структура курсу: 

Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ

Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ

Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ

Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ

Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ

Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ

Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ 

 

Історія 5 клас

 

Тема уроку

Дата

1

ВСТУП. Що вивчає історія

 

Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ

2

Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу

 

3

Культурні епохи європейської історії Історія України на шкалі часу.

 

4

Практична робота: Відлік часу в історії, робота зі шкалою часу.

 

5

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

                                          Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ

6

Географічний та історичний простір. Робота з історичною картою.

 

7

Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни.

 

8

Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди.

 

9

Історико-географічні регіони України та їх особливості.

 

10

Територіальне розташування та історичне походження рідного міста/села.

Практична робота: Позначення і надписування на контурній карті історико-географічних регіонів, територію рідного краю.

 

11

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ

12

Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії

 

13

Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого.

 

14

Критичне ставлення до джерельних відомостей.

Практична робота: Інформація про минуле з візуальних джерел(сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо)

 

15

Місця, де зберігають історичні джерела.

 

16

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ

17

Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації

 

18

Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу.

 

19

Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький;

 

20

Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України. Козацька Україна: Богдан Хмельницький.

 

21

Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України. Новітня Україна: на шляху до державної незалежності

 

22

Практична робота: Розповідь про  пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї (на вибір)

 

23

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ

24

Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження.

 

25

Історичні праці про Україну та їхні автори: руські літописи («Повість минулих літ» літописця Нестора) та козацькі (Літопис Самійла Величка)

 

26

Історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського. Художні твори про минуле України

 

27

Практична робота: Повідомлення з історії родини,  презентація родового дерева.

 

28

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ

29

Праця і господарство: колись і сьогодні. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки

 

30

Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер.

 

31

Практичне заняття: Міні-проект(на вибір) про харчування людей у минулому; про родинні традиції та свята; про одяг людини в минулом.

 

32

 Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах.

 

33

Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. Спорт. Як колись проводили вільний час

 

34

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

35

Узагальнення до курсу